Interessante feiten en records uit Billboard Magazine
Billboard is het Amerikaanse tijdschrift voor de muziekindustrie waarvan het eerste nummer verschijnt op 1 november 1894, eerst maandelijks en vanaf 1900 wekelijks. In de beginjaren ligt de nadruk op de verkoop van bladmuziek, maar door de opkomst van de grammofoon en de groei van de hoeveelheid radiostations in Amerika ontwikkelt muziek zich tot een massaproduct in al zijn varianten.
Na een aantal naamswijzigingen van het tijdschrift van
Billboard Advertising via
The Billboard naar
Billboard Magazine ontstaat de uitgave zoals die in de 21e eeuw nog steeds bestaat in de muziekindustrie en algemeen beschouwd wordt als 's werelds meest toonaangevende. Waar zijn tegenhangers Cashbox en Record World inmiddels ter ziele zijn gegaan gaat Billboard na 125 jaar nog steeds door.
Voor elk wat wils
De internationale bekendheid dankt het vooral aan de diverse hitparades die in het tijdschrift worden gepubliceerd. Of het nu bijvoorbeeld gaat om pop, country, rhythm&blues, easy listening, classic, dance of rock, voor elk populair genre bestaat wel een overzicht in de vorm van zo'n hitparade. De twee bekendste van al deze lijsten zijn:
- Billboard Hot 100 (vanaf 1958): hitlijst met de 100 populairste liedjes, en
- Billboard 200 (vanaf 1967): de 200 meest verkochte albums.
In deze beide wekelijks samengestelde lijsten komen alle muziekgenres voor. Dat maakt ze ook interessanter dan de overzichten per genre want ze geven een totaalbeeld van waarin de 'gemiddelde' Amerikaanse liefhebber van populaire muziek is geïnteresseerd.
De samenstelling ervan wordt van tijd tot tijd aangepast aan de veranderende omstandigheden waarin muziek kan worden 'geconsumeerd': via het luisteren naar de radio (airplay) en het van oudsher fysiek kopen in de winkel van een plaat naar het tegenwoordige aanschaffen door middel van downloads.
Interessante feiten en records
Hitparades die al zo lang bestaan hebben een rijke historie en kennen diverse records. In deze special is een aantal van deze bijzondere wapenfeiten opgenomen, waaronder de Nederlandse hitparadesuccessen in Amerika die nog steeds geen alledaags verschijnsel zijn. Wat te denken van het record dat The Beatles in april 1964 vestigen en tot op de dag van vandaag stand houdt, of van 'de oudjes' die nog moeiteloos met de jonge generatie mee weten te draaien.
In Nederlandse handen
Opvallend detail: sinds enige jaren is Billboard in Nederlandse handen omdat het deel uitmaakt van informatieconcern VNU (de Verenigde Nederlandse Uitgeversbedrijven), overigens wel onder een nieuwe naam, The Nielsen Company.